أهمية الـ Contant Marketing

أهمية الـ Contant Marketing

في بدايه 2014 اتحولت لراديو بيشتغل قدام اي حد جديد بيجي  يدخل ال تيم بتاعنا او قدام ال customers اللي بيجوا ياخدوا كورس عندنا

كمان اكتشفت اني كانسان عادي مستحيل اعرف اطلع ال live content بنفس مهاره ال content  المكتوب او المتسجل بالدات في الجزء العملي اللي في المجاال بتاعنا في الوقت ده فهمت ان ال  content المفروض هو اللي يشرح الجزء التنفيدي عشان انا اعرف ارد علي الاسئله ....

احنا كا  marketers اكبر مشكله ممكن تقابلنا هي الـ   content marketingفي الوقت ده كان نفسي الم كل حاجه بخصوص الـ content marketing  في كتاب علشان ميبقاش اللي بيقراه محتاج ال حاجه لكن ده كان مجرد حلم او خيال بعدها عرفت اني مستحيل هعرف اعمل حاجه واحده تجمع كل ال content marketing ولا حتي تقدر تجمع معلوماتي انا بس مش عشان من كتر اللي انا اعرفه لكن الموضوع هيبقي صعب جداا ...

بدات اعرف ان ال  content marketing طريقين بيكملوا بعض طريق فكري و طيق تاني تنفيدي او عملي الطريق الفكري كان بيتكلم عن سبب اننا نعمل  content اصلا و ايه اهميته و ازاي اصلا نوصل لده ...

و الجزء التاني اسمه وريي حاجه عملي يعني الجزء اللي هننفد فيه الموضوع اللي كان حوار لوحده اصلا و ده بسبب ال content markrting   الرخمه جدا فكان كل ما بتكلم مع حد في ال  content بلاقيه سقط مني

و بعد كده بقيت الاحظ ان التيم بينقص و يقلل و فيه اللي بيلجا انه يغير مجاله اصلا و ده بسبب انهم مكانوش فاهمين اي حاجه من الكلام اللي بقولو و بتالي مش عارفين ينفدوا الجزء العملي او التنفيدي لانهم مش فاهمين اي حاجه من الكلام الفكري و ده كان بسبب ان دايما كان اول خطوه ناقصه في انهم ينفدو ...

و من هنا كانت البدايه اني اقرر اني اعمل  internal  knowledge base للناس اللي كانوا شغالين معايا و مندمجه في التنفيد بس عشان نبقي رابطنا الطرقين اللي اتكلمنا عليهم ( الفكري و التنفيدي ) نقطه تحول ل  product internal knowledge base يتباع بعد سنتين اللي خلي الموضوع تاني يرجع الناس اللي كانت شغاله معايا حد لفت نظري ان الكتاب بقالوا سنتين و ان في ناس لحد دلوقتي بتستخدمه و ان قيمته مع الوقت بتريد الـVision  كانت إننا لو قِدرنا نكبر التأثير ده علي عدد أكبر من الـAudience بتاعنا هنِبقي لقينا بديل للـCourses، و بِحاجه أكثر تأثيراً بكتير “لو إتقدمت صح” ، هنخَليهم يِقدروا يِنفّذوا بإيديهم ، و ده طبعاً هيقَربنا للـ Mission بتاعتنا جداً ، وتاني سبب، إننا كان لازم نلاقي Business Model الي نِبني عليه الكيان و نِخليه مُستقر عشان نِقدر نَستمر في تَقديم الـ Value اللي احنا بنقدمها و بيع الكتاب في إعتقادنا، إنه هيساعدنا مادياً في رِحلتنا  صراحه أزليه غير مُبرره, بس هو ده اللي حصل و هي دي الأسباب اللي خلتنا نفكر نبيع بالـ eBook ، ده بمنتهي الشفافيه .

كل اللي فوق ده بقي طلع في كتاب 106 صفحه معمولين بـ Design يخليك فرحان و انت بتقرا (من وجهة نظرنا ) ، بيِمشي مَعاك خطوه بخطوه من اول تعريف انواع الـ Content لحد الحجات اللي تاخد بالك مِنها كويس في وِسط ما انت بتنفّذ.

دي حكايه الكتاب بكل تفاصيلها , “ليه” قررنا نعمله و إيه الطريقه اللي قررنا نتبعها و احنا بنعمله و طلعنا بأيه في الاخر.

لو جاهز تِشتري الكِتاب و تِبدأ رحلة الـ Content بتاعتك ..